| blog personal. cu și despre poezie. literatură. cărți. jurnal. călătorii. despre frumos și tot ce-mi mai vine prin cap. |

luni, 13 decembrie 2010

selecţii din "La rîul Piedra am şezut şi-am plîns" de Paulo Coelho

Am recitit pentru teză cartea lui Paulo Coelho "La rîul Piedra am şezut şi-am plîns" şi mi-am dat seama că prima dată n-am prea pătruns în ea. Deşi, finalul, decepţionează, recunosc că în cazul în care ar fi fost perfect, n-ar mai fi sensibilizat cititorul. Uneori scrie cam superficial şi afirmă lucruri simple, deja cunoscute, iar alteori te-ar şi face să plîngi prin frumuseţea adevărului. Sunt unele idei pe care nu le accept, dar în fond, m-au intrigat.

Cartea învaţă că
- voi iubi cu adevărat, doar fiind nebună
- trebuie să lupt
- să-mi asum riscurile
- şi, nu în ultimul rînd, să cred în puterea absolută a divinităţii şi valoarea purificatoare a ei

Am rămas cu dubii, însă, la una din temele esenţiale a cărţii care afirmă faţa feminină a lui Dumnezeu, întruchipată de Marea Mamă (Fecioara Maria/Zeiţa), simbol a cărei este apa, cea în care ne află în perioada postapariţiei noastre în lume, adică în pîntecul mamei.

• Adevărata iubire este un act de total abandon.
• Viaţa spirituală se reduce la dragoste. Nu iubeşti pentru că vrei să faci binele sau să ajuţi şi să aperi pe cineva. Dacă acţionăm aşa, îl vedem pe aproapele ca pe un simplu obiect, iar pe noi ne vedem ca pe nişte persoane generoase şi înţelepte.
• A iubi înseamnă a fi în comuniune cu celălalt şi a descoperi în el scînteia lui Dumnezeu.
• Toate poveştile de dragoste sînt la fel. (<în total dezacord cu autorul>)
• - Pentru dragoste! – zise el.
Era şi el un pic ameţit. M-am gîndit să profit de prilej.
— Pentru cei înţelepţi, capabili să înţeleagă că unele iubiri sînt nebunii ale copilăriei – am zis eu.
Cine e înţelept este înţelept doar pentru că iubeşte. Şi cine e nebun e nebun deoarece crede că poate înţelege iubirea – a răspuns el.
• Nebunii-au inventat iubirea.
• -Uită-te la pietrele de pe jos.Sînt rotunde, fără muchii. Par pietricele de prund, ca la mare. Şi
totuşi, n-a fost niciodată mare aici, pe cîmpiile Navarrei.
-Picioarele ţăranilor, picioarele pelerinilor, picioarele aventurierilor au netezit pietrele astea – spuse el –. S-au schimbat şi ele, şi călătorii.
• De ce este ea „Fecioara"? De ce nu ne este prezentată Maica Domnului ca o femeie normală, la fel cu toate celelalte?
— A fost o femeie normală. A avut şi alţi copii. Biblia ne povesteşte că Isus a mai avut doi fraţi. Virginitatea în conceperea lui Isus se datoreşte altui fapt: Maria face începutul unei noi ere a harului. Atunci a început o nouă etapă. Ea este mireasa cosmică, Terra – care i se deschide cerului şi se lasă fertilizată.
• Apa e simbolul Puterii femeii, puterea la care nici un bărbat – oricît ar fi el de iluminat sau de desăvîrşit – nu poate rîvni.
• Dumnezeu – dacă exista cu adevărat – era Tată şi Mamă. ()
• Într-adevăr, deşi II ţinea în braţe Maria, Isus O susţinea pe Ea. Braţul copilului, ridicat către cer, părea a O ridica şi pe Fecioară în înalturi.Înapoi, la locuinţa Mirelui Său.
• Faţa lui Cristos era în fiecare dintre săracii pe care i-am întîlnit în lumea largă, şi îmi era cu neputinţă să nu o mai văd.
• Era preferabil să mori decît să încetezi a mai iubi.
• Dacă ne iubeşte un om, ne iubesc toţi. ()
• -Toţi facem minuni – zise preotul –. Isus a spus: dacă am avea credinţă cît un bob de muştar, am spune muntelui acestuia: „Mută-te!" Şi el s-ar muta.
• Isus a spus: „Lăsaţi morţii să-şi îngroape morţii." Căci El ştie că moartea nu există. Viaţa exista şi înainte de naşterea noastră şi va continua să existe şi după ce nu vom mai fi pe lume.
• -Şi voi continua să şed lîngă tine cît timp vei sta pe malul rîului. Şi dacă te vei duce la culcare, eu am să dorm în faţa casei tale. Şi dacă vei pleca departe de aici, eu am să merg pe urmele tale.
Pînă cînd îmi vei spune: pleacă. Şi voi pleca, dar am să te iubesc tot restul vieţii mele.

4 comentarii:

  1. Nu stiu cate carti ai citit de Coelho, dar vei vedea ca el cam in toate cartile lui abordeaza ideea Zeitei Mama. Este convingerea lui si poate a grupului din care face parte.

    Ps- sper ca ai luat nota mare la teza.

    RăspundețiȘtergere
  2. am citit cam la 5 cărţi de Coelho.
    am dubii asupra convingerii lui. presupun că e catolic. e şi logic.
    de asta nu prea mă încredinţez spuselor lui.

    p.s. teza urmează să o scriu miercuri. nici nu se poate să iau notă mică :D

    diana

    RăspundețiȘtergere
  3. El nu este autorul meu preferat, dar ma bucur ca lumea să cunoască un brazilian care scrie pedeapsa mult mai bine celelalte nu sunt traduse, dar încă "un brazilian care va spune, au o noapte frumoasa, pupici!

    RăspundețiȘtergere
  4. am citit si eu o carte de paulo coelho,adica Brinda...mi s-a parut destul de profund cum gandeste..

    RăspundețiȘtergere

critica perfecţionează