| blog personal. cu și despre poezie. literatură. cărți. jurnal. călătorii. despre frumos și tot ce-mi mai vine prin cap. |

joi, 6 ianuarie 2011

"Şobolanii în Italia" de GRID MODORCEA

6 lucruri de bază pe care le iai din lectura cărţii:

1. Capitalismul Italiei şi secretele lui.
2. Credinţa în Dumnezeu e valoarea supremă pe care o posedă omul.
3.
Mai bine un şobolan viu decît un om, da' mort!
4. Toţi suntem prostituaţi.
5. Un om străin s-ar putea să-ţi fie mult mai aproape decît zece din ai tăi.
6. Frate, frate da' brînza e cu bani.

Selecţii din carte:

• Ar fi vrut să nu audă vorbă românească decît în România, poate chiar de la ai lui, de la nevastă şi copii, dar se vede treaba că nu-i cum vrei, ci cum este.
• O nenorocire nu vine niciodată singură. Ea se asociază cu alte nenorociri şi duc la un sfîrşit neprevăzut.
• Cineva spunea că democraţia începe în România în clipa în cînd guvernul sau parlamentarii noştri vor încerca să meargă incognito cu personalul 4001.
• Strigi înainte de-a cădea în groapă, asta-i înţelept, nu strigi cînd ai căzut în ea, cum facem noi, în ţară. (în privinţa grevelor)
• Adevărul nu trebuie să-l spui, trebuie să-l ai. Noi ne chinuim să-l spunem fiindcă nu-l avem. Dar italienii îl au. Ce să mai spui cînd adevărul îţi sare în ochi la feicare pas?!
• Poate pentru că erau eleganţi, erau frumoşi.
• Foştii comunişti vor îngropa comunismul din România! Ei ştiu cel mai bine cum s-o facă, fiindcă ei l-au creat! Ei sunt ca acel tată beat care îşi bate copilul şi strigă: „Eu te-am făcut, eu te omor!”.
• Un artist nu poate să se supună majorităţii. Arta, prin definiţie, se naşte din negarea locurilor comune, aceea ce este admis de majoritate.
• Ceea ce trăia el acum era o ironie a sorţii. Să fii transfug, să fii concediat, să nu ai nici o certitudine a zilei de mîine, nici o siguranţă a nopţii, a orei următoare şi totuşi să te simţi lîngă această mare vdetă, în mijlocul acestor oameni bogaţi ca un egal de-al lor, ca şi cum totul e O.K. şi nu ţi-a mai rămas decît să ciocneşti o cupă de şampanie, să te bucuri de viaţă, de petrecerile rafinate ale înaltei societăţi!
• Cronologia interioară nu e tot una cu cea exterioară, fizică, obiectivă. De aici chinul. Nu oricine poate să stăpînească timpul. E nevoie de multă experienţă sau să fii un geniu.
• „Dacă vrei să rezist o săptămînă, să nu mănînc nimic, arată-mi un cadavru”.Ciudat, dar de cînd „ancorase” în Italia, nu văzuse nici un hoit, nici de om, nici de cîine, pisică sau pasăre, nici de şobolan! Aşa că nu putuse face nici o „economie”, trebuia să mănînce zilnic, chiar dacă, uneori, o dată pe zi.
• Aici nu se spune „rece ca piatra” sau „tare ca piatra”, ci „cald ca piatra”, „mlădios ca piatra”. De ce crezi că nevoiaşii dorm direct pe piatră?! Orice scalpellino era un mic scultore.
• Nu venise aici, în Italia, numai pentru a cîştiga bani, ci şi pentru, vorba lui, a nu muri prost.
• Aici eternitatea se dă pe gratis. Însă depinde şi de tine, să ai puţină bunăvoinţă, să-ţi deschizi puţin sufletul, să vrei să primeşti.
• În Firenze totul se lega, un sunet, un miros, o privelişte erau în prelungirea altora; nu ieşeai dintr-o stare şi intrai în alta şi mai tulburătoare. În fond, totul părea aici fără ieşire.
• Dumnezeu e acolo unde te rogi.
• O minune atrage după ea o altă minune. Acolo unde se creează o minune, se creează mai multe. Una o trage pe cealaltă. E ca o întrecere divină, înţelegi?!
• Dumnezeu există sau nu, minunile însă există, sunt, trăiesc, poartă veşnicia în ele. Dumnezeu poate nici să nu existe, pentru că El există prin aceste minuni, a fost inventat prin ele. Şi e suficient. Ce dovadă mai mare vrei pentru a demonstra că Dumnezeu există?!... Esenţial este ca individul să nu se substituie lui Dumnezeu.
• Creaţia diferenţiază, nuanţează, diversifică, individualizează, personalizează, pe cînd dictatura uniformizează, nivelează, precum buldozerul care a intrat în satele noastre.
• Aici poţi cumpăra o maşină pe împrumut, fără nici o dobîndă. Motivul e simplu: trebuie ca banul să circule. Şi secretul e ăsta: pînă achiţi ratele, maşina s-a învechit şi omul cumpără alta.
• În dragostea pentru pisici, italienii îşi revarsă mila lui Dumnezeu.
Guarda e poi morire!
• Bisericile au faţadele din cărămidă neprelucrată, de culoarea pămîntului, aşezată neregulat pentru a nu atrage atenţia, pentru a părea banale, pentru a nu lăsa în nici un fel să se deducă ce-ar fi înăuntru, ce comori se ascund acolo.
• Nu banii te fac pe tine, tu îi faci pe bani!
• Aveau şi nelipsita Biblie cu ei. Poate că acasă nu credeau aici. Dar aici Dumnezeu le era de mare ajutor. Aici, în afară, se leagă altfel credinţa decît acasă.
• Eu îs zugrav. Şi eu îmi vînd munca. Şi eu fac tot un fel de prostituţie. Îmi vînd palmele ăstea tot din interes pentru bani. Nici eu nu simt nimic, cînd lucrez pentru unu' sau pentru altu'. Dar parcă nu-i acelaşi lucru. Mie munca pe care-o fac îmi place.
• Poate că tot ce facem, tot ce face omul, e un fel de prostituţie! Toţi ne vindem munca. Toţi ne vindem cîte un organ. Prostituata sexul, fotbalistul ţurloaiele, eu mîinile, scriitorul talentul său, savantul minte, preotul sufletul...
• Mai bine un şobolan viu decît un om, da mort!
Dar poate că Niki nu e mort. Altfel de ce le-ar mai vorbi preotul închisorii despre „Învierea lui Lazăr” şi le-ar cita mreu cuvintele lui Iisus: „Cin crede în Mine, chiar dacă mort ar fi, va învia, iar cine viază şi crede în Mine, nu va muri în veac”?!

2 comentarii:

  1. draga Diana,
    am dat de comentariul tau la una din cartile mele de tinerete. unele din textele pe care le/ai selectat m/au facut sa rand cu lacrimi. trebuie neaparat sa citesti si continuarea la Sobolanii in Italia, romanul se numeste Un blestem numit Electra.
    eu iti scriu din Manhattan, New York. daca as fi in tara, te/as intreba unde as putea sa/ti trimit mai multe carti. dar te intreb si de aici. de fapt, uita/te pe Wikipedia si alege ce vrei si am sa/l rog pe baiatul meu, care e in tara, sa ti le aduca. sau, daca el e plecat, pe unul din editorii mei.
    cred ca pe videofil.ro lista de carti e la zi. sau poate te intereseaza filmele. vezi cinemagia.ro
    preocuparile tale sunt minunate.
    continua si vei reusi!
    aici, in America, exista o vorba: If you will, win! daca vrei, invingi!
    mult succes in tot ce faci!
    Happy New Year!
    grid modorcea
    adresa mea de e/mail: gridmodorcea@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere
  2. v-am lăsat un mesaj pe yahoo.

    diana

    RăspundețiȘtergere

critica perfecţionează