| blog personal. cu și despre poezie. literatură. cărți. jurnal. călătorii. despre frumos și tot ce-mi mai vine prin cap. |

marți, 13 iulie 2010

continuarea selecțiilor din Perimetrul cuștii de Leo Butnaru

• Cînd reușesc să scriu poezie sau jurnal, am senzația că mă reîntîlnesc eu însumi pe mine; totdeauna cu cel pe care l-am căutat atît de multă vreme...
• Poemul – cea mai polisemantică dintre construcțiile umane.
• O poezie există, pentru că nimic identic cu ea nu a mai existat, pentru că însăși elaborarea ei este un act unic de-a exprima în cuvinte o experiență care pînă la un moment dat fusese necunoscută; ceva analog cu îndeletnicirea lui Adam de a numi creaturile vieții.
• Poeziea poate fi parafrazată, imitată stîngaci, dar nici într-un caz nu poate fi tradusă, fapt la care dr.Johnson ar adăuga: „Și de aceea poetul este păstrătorul limbii”.
• Vechii egipteni venerau o pasăre a morții, numită huma. Nu găsești analogii implicite între acea zburătoare și spusa noastră „l-a-nghițit huma” ?
• -La egipteni, zeul înțelepciunii se numea Tot. Iar noi, prin „tot” înțelegem întregul. Poate fi ceva și aici...
-Absurditate, nevinovată șarlatanie poetică.
• Prin definiție, poezia luptă contra atingerii cu obișnuitul.
• Un profesor sosit din Moldova citește o prelegere cu tema „Există oare viață pe Marte ?” La final întreabă sala dacă are careva întrebări. Se ridică Ștrul, adresîndu-se profesorului: „Pe mine nu mă înteresează dacă există sau nu viață pe Marte, ci vreau să întreb doar atît: cînd va fi viața în Odessa?”
• Arta nu este numai locul cel mai înalt al vagabondajului gîndirii, ci și al celei mai îndrăznețe expresii ale ei.
• Alain Bosquet: „Eu îmi traduc carnea în cuvînt,/ neștiind dacă el o primește.”
• Eminescu: „Sunt prea mîndu în sărăcia mea.”
• Poezia nu are nevoie de adepți, ci de îndrăgostiți.
• Paradoxal? – „Printre oameni există ucigași care n-au vărsat sîngele nimănui, hoți care n-au furat nimic și mincinoși care au spus doar adevărul.”
• La izvoarele sale, limba a fost un poem ciclic în stare haotică.
• „Poezia spulberă blestemul ce ne silește să fim sclavii capricioaselor imperii înconjurătoare.”
• Un autor serios în modu-i de „raționament poetic” nu caută locurile unde publicul e „mai darnic” în aprecieri măgulitoare.
• De ce să nu renunți la versul liber ? macăr el să fie liber, dacă tu nu ești...
• Michelangelo: „Trăiesc din propria-mi moarte, și-n tortură trăind mă bucur”.
(aici ar fi cazul unei diferențe. în poezia „Nu am moarte cu tine nimic” Grigore Vieru scrie: „Dar numai din propria-mi viața trăiesc”.)
• Alexandri: „E unul care cîntă mai dulce decît mine ? Cu-atît mai bine țării și lui cu-atît mai bine.”
• Cel care citește „e mai viu” decît orbul întru neștiință de carte.
• Cicero: „Cum tacent, clamant”(Fiindcă tac, ei strigă).


atît.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

critica perfecţionează